Podobrazie jest to podstawowy materiał wykorzystywany przez malarzy do tworzenia obrazów. Można je nabyć w odpowiednich sklepach lub bez większego problemu wykonać samemu. Artyści, którzy nie od dziś zajmują się malowaniem wręcz wolą sami stworzyć odpowiednie płótno pod planowany obraz ręcznie malowany. Przede wszystkim ze względu na rozmiary oraz stopień naciągnięcia i zagruntowania płótna. Różne techniki malarskie wymagają różnych parametrów, które nie koniecznie są dostępne w wariantach sklepowych.

Do wykonania własnego podobrazia potrzebne jest kilka materiałów. Przede wszystkim są to krosna, z których powstaje podstawa. Z nich składamy ramę, tak zwaną blejtramę. Dostępne są w wielu wymiarach, odpowiednio ciętych pod skosem. Ich montaż nie wymaga specjalnych umiejętności ani narzędzi. Jeżeli tworzymy duże podobrazie, blejtramę należy wzmocnić dodatkowymi poprzeczkami, umieszczonymi krzyżowo między bokami podobrazia.

Kolejno potrzebne będzie odpowiednie płótno – bawełniane lub lniane. Można zastosować także inne płótno byleby było chłonne i nie elastyczne, z odpowiednim splotem. Najbardziej ceniony jest len, który dostępny jest w różnych gramaturach. Charakteryzuje się wysoką trwałością, przyczepnością i chłonnością. Nie naciąga się pod ciężarem farby. Jednakże ze względu na cenę częściej stosowane jest płótno bawełniane.

obraz ręcznie malowany

Bawełna jest bardziej podatna na zniszczenia i ulega pod ciężarem farby. Jest to wada, którą można skorygować, gdy blejtramy wyposażymy w kliny umożliwiające jej rozbicie. Przy docinaniu płótna należy zostawić zapas na podwinięcie go na krosna.

Płótno mocujemy za pomocą niewielkich gwoździ lub takera co jest zdecydowanie szybszą techniką. Mocowanie rozpoczyna się od środka krosna, kolejno po przeciwległych stronach. Następnie w odległościach 1-2 cm przybijamy kolejne fragmenty obserwując i kontrolując naciąg płótna. Musi być ono symetryczne, a splot równomierny.

obraz ręcznie malowany

Ostatnim etapem przygotowań jest gruntowanie. Aby uszczelnić strukturę płótna, zmniejszyć efekt wchłaniania się farby oraz nadać mu sprężystości i sztywności zarazem, należy pokryć je roztworem żelatyny lub kleju kostnego z obu stron. Po wyschnięciu należy wykonać gruntowanie końcowe. Wykonuje się je za pomocą gruntu malarskiego. Najlepiej kłaść podwójną warstwę. Grunt szybko wysycha i stanowi warstwę o dobrej przyczepności, zwłaszcza dla dzieł takich jak obrazy ręcznie malowane akrylowe czy olejne.